czwartek, 24 maja 2012

Sushi - konkurs



                                                                                                                                                z 1 festiwalu sushi
 25 maja do kin wchodzi pełnometrażowy dokument o Jiro Ono 85 letnim  wielkim mistrzu sushi.
Jiro jest właścicielem najmniejszej restauracji na świecie, która otrzymała 3 gwiazdki Michelina i to tylko za sushi. 
"Jiro śni o sushi" z to opowieść o japońskiej tradycji i poszukiwaniu doskonałości. To wielowymiarowy portret niezwykłego człowieka i pasji, która stała się sposobem na życie."


Ja miałam przyjemność uczestniczyć w kursie przygotowywania sushi organizowanego przez   „Kuchnie Świata” a prowadzonego przez japońskiego sushi mastera Mattiego. Później wiedzę i umiejętności utrwalałam pod okiem mistrza Alona Thana. 
Oczywiście nawet nie śmiałabym porównywać się do któregokolwiek mistrza sushi, który mnie uczył a o Jiro Ono to nawet nie wspomnę.
Ale na warunki domowe to mogę powiedzieć, że mam mgliste pojęcie, które przekazałam mojej córce Kasi. I teraz ona jest w domu głównym sushi masterem.
Ostatnio ze znajomymi mieli spotkanie z sushi:

To naprawdę nie jest takie trudne – cały czas mówię o poziomie „domowym”.
Kilka zapamiętanych rad:
- ryż musi być bardzo dobrze wypłukany, oczywiście specjalny ryż do sushi,
- ryż gotujemy w proporcjach 1:1 ( 1 miarka ryżu, 1 miarka wody)- ja mam pokrywkę z dziurką, jeżeli gotujemy w garnku szczelnie zamykanym, wody dajemy mniej,
- imbir różowy może i ładniej wygląda ale lepszy jest biały, nie zawiera barwników,
- ryby muszą być naprawdę świeże, jeżeli nie mamy pewności co do świeżości ryb lepiej zrezygnujmy z ryb surowych,
- nie używajmy sosu sojowego do doprawiania ryżu, ryż doprawiamy octem ryżowym, solą i cukrem (4 łyżki octu, 2 łyżki cukru, 2 łyżeczki soli)– można kupić gotowy ocet do doprawiania ryżu ( można dodać mirin - wino ryżowe)

A teraz czas na konkurs – zabawę. Bardzo proszę o wpisywanie pod tym postem pomysłów na polskie sushi. Ryż i nori zostają a „nadzienie” to coś naszego polskiego.
Z pośród wpisów wybiorę 4 najciekawsze (oczywiście według mnie najciekawsze), które nagrodzę zestawami startowymi do sushi ufundowanymi przez firmę Blue Dragon.
Tylko bardzo proszę bez anonimów…. Chyba wiadomo dlaczego.
Zabawa trwa do 29 maja. Wyniki podam 30 maja. Nagrody wysyła sponsor, w granicach RP.

                                                                                                     z 1 festiwalu sushi

15 komentarzy:

  1. 1. łosos + ogorek + philadephia czosnkowa
    2.makrela wędzona+gruszka z occtu
    3.pieczony dorsz+ ogorek konserwowy
    4.matjas+ ogorki konserwowe+ grzybki marynowane
    5.groszek slodki+marchewka surowa+jajko
    6.makrela edozna+ogorek
    7.łosos+philadelphia+gruszka
    8.cukinia+ogorek+pietruszka biała smazona
    9.wegorz morski+papryka zielona+sałata fioletowa
    10.pomidor+papryka żółta+szczypior

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja bym proponowała np. hosomaki (czyli "pojedyńczy wkład" z zielonych szparagów. Jeśli udałoby się pozyskać takie "prosto z pola" to mogą byś surowe (smakują trochę jak młody zielony groszek), ewentualnie leciutko podblanszowane. Fajnie mogą wyglądać takie wystające zielone główki otoczone ryżem i nori:). Jeśli może być tykwa, rzepa czy ogórek to czemu nie szparagi?
    Krysia Lipińska

    OdpowiedzUsuń
  3. widzę, że koleżanki już rzuciły pomysły, które miałam i ja czyli ogórek, szparagi, cukinia.... ładnie będą wyglądać też słupki marchewki. Marynowana dynia nada fajnego posmaku. Ponieważ marynuję grzyby na słodko to pewnie takie słodko-kwaśne małe, chrupiące kurki też bym wrzuciła no bo czemu nie? Widzę to tak: nori, ryż, świeże listki szpinaku, może troszkę sera doprawionego ziołami i kurki - chyba muszę zrobić bo sama sobie smaku narobiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ...a ja tak myślę:
    1.plaster surowej gruszki skropiony jakimś słodkim octem owocowy, posypany siekanymi orzechami włoskimi
    2. przesmażone na maśle surowe kurki i listek cykorii
    3. i myślę, że mogą to też być suszone grzyby leśne przesmażone z cebulką + sałata Radicchio lub jakaś inna o "chrupkich" listkach
    4. surowe wołowe mięsko - jak na tatara+ paseczki korniszonów + piórka cebuli albo szczypior z dymki

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam jeszcze taki pomysł! 3 kolorowe marchewki (białe, pomarańczowe, fioletowe) skrojone w słupki, podblanszowane w marynacie z wody, cukru (miodu), octu, świeżego imbiru i trochę w tym marynowane po blanszowaniu, po czym robimy klasyczne hosomaki (czyli jednoskładnikowe) z ryżem w nori. Jakoś tak jestem zwolenniczką zasady "im prościej tym lepiej" - czytaj "smaczniej":))Nie mogę podać proporcji, bo z reguły robię na tzw. "mój smak". Czyli do marynaty można coś dodać jak się lubi!:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super pomysłem na takie polskie fusion sushi jest moim zdaniem połączenie oscypka z żurawiną. Wystarczy zamiast tradycyjnych składników pokroić ser w słupki i doprawić wąskim paskiem żurawinowego przetworu. Ale tutaj uwaga: żurawina nie może być za słodka, a oscypek powinien być z tych bardziej białych, nieuwędzonych, ponieważ mają mniej intensywny smak i często są o wiele mniej słone. Wersja mniej radykalna: zamiast oscypka bryndza.

    Niedocenianą w tradycyjnym japońskim sushi, a bardzo popularną w Polsce rybą jest śledź. Może więc warto pokusić się o stworzenie nigiri lub oshi właśnie z tą rybą? Do śledzia tradycyjnie pasuje cebulka. Opcjonalnie, zamarynowana i posiekana, mogłaby być ciekawą środkową warstwą.


    Dobrym, wiosennym dodatkiem może być pasta z bobu i wasabi podana obok zamiast tradycyjnego wasabi. Kolor mamy ten sam, smaku nie da się opisać. Gotowe sushi można też posypać siekanym szczypiorkiem, bądź udekorować je kilkoma gałązkami pietruszki.

    OdpowiedzUsuń
  7. a ja bym postawiła na owoce... skoro ryż jest dobry i z truskawkami i z jabłkiem... to proponuję jabłko z cynamon, truskawki maczane w śmietanie oraz banany z wanilią... a to wszystko obtoczone ryżem i zawinięte w algi ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. W robieniu sushi jestem laikiem, ale proponuję jako składnik:
    -łosoś wędzony+ twarożek kremowy+awokado
    -czerwona ikra+zielony ogórek+ zmiksowane żółtko jaja z majonezem
    -krewetka gotowana+sałata+ awokado+majonez
    -krewetka gotowana + ogórek + sezam
    -świeży łosoś+ chrzan wasabi+ marynowany imbir
    -paski marchewki i awokado+ surimi lub paluszki krabowe lub kawałki świeżej ryby np. łosoś lub tuńczyk

    OdpowiedzUsuń
  9. Jolu, fajne pomysły, ale nam chodzi o polskie składniki - czyli nie krewetki, surimi, itp.

    OdpowiedzUsuń
  10. Polskie sushi... a może
    - suszone grzyby duszone z białą kapustą i cebulą
    - boczek, ogórek konserwowy, cebula - jak środek w zrazach;)
    - śledź matjas z cebulą - wcześniej marynowany w occie winnym
    - dorsz zrobiony na sposób grecki - czyli ryba po grecku zawinięta z ryżem musiałaby pysznie smakować;)
    - jajko gotowane na twardo, szparagi lub szpinak
    - jajko gotowane na tward, szynka, majonez nasz, np. z Ocetix-u;)
    - na słodko -jabłko, gruszka, - karmelizowane i zawinięte z ryżem;)

    Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak na razie robiłam w domu tylko sushi tradycyjne, ale może faktycznie czas na jakiś polski fusion? :)

    - upieczony filet z pstrąga i upieczony ziemniak pokrojone w paski, do tego natka pietruszki, skropione cytryną
    - twarożek, paski ogórka i rzodkiewki
    - zeszklony na maśle por, podsmażony wędzony boczek i pomidor
    - omlet pokrojony w paski, łodyżki szczypiorku i szynka
    - ugotowany na parze szparag zielony, szynka długo dojrzewająca i kozi ser
    - wędzony węgorz, ogórek kiszony i świeży koperek
    - biała rzodkiew, duszone paski wołowiny i rzeżucha
    - śledź, cebula i cukinia

    OdpowiedzUsuń
  12. Skoro Polskie to co powiesz na :
    *Śledź w oleju + szczypior
    *Wędzona makrela + twaróg
    *Kiszona kapusta + ugotowany groch
    *Tatar + ogórek kiszony
    *Biała kiełbasa + ugotowanie jajko
    Kontakt: notembrance@tlen.pl
    Magdalena Michalska
    P.S Nie mam konta na żadnym z tych portali a bardzo chciała bym wygrać ten zestaw .:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Po polsku niby tylko suszy i to nie tylko po sushi. A co, gdyby tak połączyć ryż i delikatne nori z typowo polskimi smakami i zrobić narodową kombinację? Takie sushi z kiszonym ogórkiem i kawałkiem schabu? Z cynamonem i cukrem, lekko oblany ciepłym masłem? Z oscypkiem? Hitem byłoby nori a la tatar, czyli zawinięte w nori i ryż kawałki drobno poszatkowanej wołowiny i cebulki. U nas pewnie nawet babcia skusiłaby się na nieco odwrócone gołąbki - zamiast skryte w kawałku kapusty ryż i mielone, te składniki owinięte w nori. Taka nowa świecka tradycja:)

    OdpowiedzUsuń
  14. No i miałam problem… Pomysły bardzo ciekawe. Myślałam, myślałam i nie mogłam się zdecydować. Postanowiłam skonsultować się z córką i ona wybrała zwycięzców:
    Granusia, Justyna, Anonimowy, mojeprzetwory
    - ciekawe pomysły,
    - smaczne połączenia,
    - interesujące połączenie i znalezienie "tradycyjnych potraw polskich",
    aż nabrałam ochoty na sushi z gruszką, albo owocami karmelizowanymi,
    bardzo lubię oscypka z żurawiną, faktycznie może być ciekawe połączenie z ryżem.
    Ciekawe zamienienie wasabi z pastą z bobu i wasabi, może dodać ciekawego smaku.
    anonimowy - odważne połączenia.
    Bardzo proszę Gramusię, Justynę, Anonimowego i mojeprzetwory o przesłanie adresów pod które sponsor nagrody Blue Dragon prześle zestawy startowe do sushi
    jkrzewinska@gmail.com (w tytule proszę napisać "sushi fb")
    Ja przyznałam specjalną nagrodę dla Krysi za oryginalne i pomysłowe hosomaki ze szparagami.

    Dziękuję wszystkim za udział w zabawie.

    OdpowiedzUsuń